Amsterdam

Amsterdam är verkligen en av Europas charmigaste städer.
Det finns så mycket liv där; cyklar som far fram längs med spårvagnarna, turister längs kullerstenen, vänliga invånare och mycket att se. När man kommer till Amsterdam landar man på flygplatsen Schiphol, vilken är ganska nära staden. Det går också att komma dit via tåg eller buss, men jag rekommenderar att man köper sig en billig flygbiljett. Annars kan man förstås också ta sig dit via exempelvis hyrbil.
Det är dock dålig framkomlighet i själva innerstan, så då får man nästan parkera en bit utanför.

Jag föreslår att man besöker Holland under sommaren, då det är varmt och friskt där. Dessutom får man ju då se den vackra naturen i sitt esse, till exempel de världskända tulpanerna. Ifall man åker under vintern kan det också bli trevligt, men Holland får aldrig de där krispiga vintrarna vi kan åtnjuta i Sverige, utan snarare åt det grå och regniga hållet. Eftersom att Amsterdam är en stad som är mycket populär hos turister så finns det många billiga hotell, likaväl som finare och lyxigare dito. Jag rekommenderar att man bosätter sig inne i staden, men aktar sig för de allra högljuddaste områdena, eftersom att det då kan störa ens nattsömn.

Om man bara ska göra en sak i Amsterdam föreslår jag att man går till Van Gogh-muséet. När det kommer till matkulturen så är Amsterdams mat inte särskilt annorlunda från svensk. Personligen tycker jag att deras verkar vara ännu lite mer amerikaniserad än vår, men det finns inte nödvändigtvis något problem med det! Om man ska gå på café får man se upp så att man inte råkar kliva in på en klassisk Coffeeshop, eftersom att det där framför allt pågår cannabis-rökande. Jag föreslår att man istället går till någon av de mysiga konditorierna längs broarna och njuter av en av de holländska smakbitarna där.

Några andra saker jag rekommenderar är att ta med kamera, att åka kanalbåt, besöka Anne Frank-muséet, kika på den ljuvliga arkitekturen och att gå på någon av marknaderna. Det finns både blom- och klädmarknader och båda är lika härliga. Om man vill klubba på natten så föreslår jag Amsterdamned, en liten men rolig klubb i mitten av staden. Kort och gott – i Amsterdam finns det alltid något kul att göra!
Trackback
RSS 2.0